Het orkest is opgericht op 30 april 1896, telt op dit moment 26 leden exclusief leerlingen en is ondanks haar leeftijd nog springlevend. Het orkest is op dit moment niet actief op concoursen, maar richt zich op diverse grote evenementen en uitvoeringen. We houden ons voornamelijk bezig met het brengen van een muziekkeuze die bij het brede publiek aanslaat en spelen onder andere de volgende bekende nummers: The Phantom of the Opera, Pirates of the Carabian, Harry Potter.
Het orkest is momenteel niet actief op concoursen omdat het een harmonie orkest in opbouw is. In het jaar 1952 is het orkest van harmonie naar fanfare bezetting overgegaan. Er is in het jaar 2000 besloten om van fanfare bezetting weer terug te gaan naar een harmonie bezetting, dit besluit heeft de naam van de vereniging na 48 jaar weer in ere hersteld! Dat houdt dus in dat nu ook dwarsfluiten, klarinetten, enzovoort van harte welkom zijn….

De omschakeling.
De omschakeling van fanfare naar harmonie begon vrij snel vruchten af te werpen, er hebben zich een aantal klarinettisten en fluitisten aangemeld. Daarom zijn wij op dit moment bezig ons instrumentarium te vernieuwen en uit te breiden met onder andere klarinetten en dwarsfluiten.
Het orkest staat sinds 2000 onder leiding van onze enthousiaste dirigent Alfons Weges. Sinds zijn komst zit het orkest muzikaal gezien en qua ledental in de lift. Dit is een ontwikkeling waar wij als vereniging zijnde zeer trots op zijn.

Het orkest heeft haar repetitieavond op de donderdag van 19.30 tot 21.30 uur. Deze repetitieavond vindt plaats aan de Uitwierderweg 100 te Delfzijl (voormalig Huisartsen groepspraktijk).